rikintromso.reismee.nl

Walvissen!

Gisteravond heb ik voor het eerst walvis gegeten! Het was alleen geen hamburger, maar steak. Een aparte gewaarwording: het smaakt naar vis, maar de structuur is meer rundvlees. Persoonlijk vind ik het niet echt voor herhaling vatbaar, maar je moet het toch een keer geprobeerd hebben.

Vanochtend werd ik om 07:30 verwacht bij de haven voor de walvissafari (hoezo uitslapen in je vakantie). Achteraf was dat een goede keus, aangezien we om 08:00 vertrokken en pas rond 17:00 weer terug waren. We gingen naar een hoekje vlakbij Skjervøy, wat 3,5 uur varen enkele reis was. Ondertussen heb ik me vergaapt aan de bergen en zag de zon langzaam opkomen. Regelmatig een rondje over de catamaran maken, voor en achter kijken, en als het te koud werd snel naar binnen om op te warmen.
Uiteindelijk waren we op de plaats van bestemming en ging de boot over op de elektromotor. Al na een paar minuten was het raak: een bultrugwalvis kwam ontspannen naar adem happen! Al snel zagen we om de paar minuten een walvis een "fontein" maken. Het was altijd leuk een inschatting te maken waar ze (de meeste walvissen die hier komen zijn vrouwtjes) boven zou komen. De groep op de andere boot had echt veel geluk: een bultrug kwam vlakbij hen boven en zwom om de boot heen.
Na ruim een uur daar te hebben gestaan kwam de mededeling dat we weer teruggingen naar Tromsø. Het begon langzaamaan al iets te schemeren, toen we ruim 3 uur later weer terugkwamen in Tromsø was het helemaal donker. De ervaring met de walvissen had veel indruk gemaakt: iedereen zat te knikkebollen of te slapen. De gids probeerde de hele tijd heel enthousiast van alles te vertellen. Op zich geen probleem, maar mijn hersens stonden uit omdat ze de ervaringen met de walvissen eerst moesten verwerken. Vanavond dus niet zo veel doen, iets makkelijks eten (Tromsø staat bomvol fastfoodketens dus dat komt goed) en vannacht lekker slapen. En morgenochtend uitslapen!

Magda

Mooi verhaal