rikintromso.reismee.nl

Dit was het alweer

Gisteren heb ik voor het laatst Tromsø onveilig gemaakt. Op de planning stonden het Arctisch museum en het Trollenmuseum, beide in het centrum dus niet ver lopen. Dat was ook geen overbodige luxe met alle bagage!
Eerst ben ik naar het Arctisch museum van de universiteit van Tromsø gegaan. Hier werd de geschiedenis van de jacht op arctische dieren tentoongesteld: zeehonden en ijsberen, maar ook poolvossen, muskusossen en sneeuwhoenders. Heel veel mensen (vooral Westerse) vallen over het feit dat de jacht "verheerlijkt" wordt, maar ik zie het meer als een manier van leven van deze mensen. Ze deden wat nodig was om te overleven, en op dit moment is de jacht verboden of aan strenge eisen gesteld en is het niet meer nodig.
Daarna ben ik rustig naar het Trolmuseum gelopen, naar eigen zeggen het enige in heel Noorwegen. Gelijk als je binnenkomt zie je voetstappen van trollen op de vloer, geweldig!
Wat me ook verbaasde was dat ze uitleg in het Nederlands hadden! Het was voor een groot deel wel letterlijk vertaald vanuit het Engels, maar dan nog. Een keer geen Engelse uitleg moeten lezen was erg verfrissend.
Het museum zelf is klein, maar knus. Er zijn verschillende soorten trollen, die (deels) verweven zijn in de Noorse mythologie. Rondom Tromsø is ook een trol te vinden, de vorm van de eilanden maakt een soort zeetrol.
Na het trollenmuseum heb ik nog een tijdje door het centrum geslenterd, waarna ik heel rustig weer naar het hotel ben gelopen voor de transfer naar het vliegveld. Ik was zo door de controles heen, binnen een half uur stond ik bij de gate.
Het vliegtuig had iets vertraging omdat een systeem niet mee wilde werken, maar na een paar keer opnieuw opstarten konden we alsnog, met een half uurtje vertraging, opstijgen. Rond 23:00 was ik weer in Düsseldorf, waar mijn ouders me op stonden te wachten. Om 01:00 waren we weer in Lent, vandaag een dagje rustig alle ervaringen verwerken.
Al met al was het een meer dan geslaagde vakantie. Ik heb alles af kunnen strepen wat ik wilde zien en doen, en zelfs nog meer! Norge, du er vakker!

Reacties

Reacties

Antonie

Het was leuk om te volgen. Je hebt erg mooie dingen gezien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!