rikintromso.reismee.nl

Land van duizend...

Finland staat ook wel bekend als het "Land van duizend meren". Voor Noorwegen kunnen ze de bijnaam "Land van duizend heuvels" goed gebruiken. Allemachtig, wat een steile hellingen! Ik had dat eerst al ervaren toen ik naar Prestvannet liep, gistermiddag ben ik naar Tromsøbadet geweest. Ook dat was een en al helling. Gelukkig voor mij was de heenweg voornamelijk helling op, dus terug was het minder zwaar. Al neemt dat niet weg dat ik flink bezweet aankwam bij het zwembad.
In Noorwegen is naar een zwembad of een sauna gaan iets anders dan in Nederland. Als je een kaartje koopt krijg je een armband met chip uit de automaat, waarmee je een kluisje kan reserveren. Zodra je binnenkomt word je geacht meteen je schoenen en sokken uit te doen, die je dan in een schoenenrek kan zetten. Daarna kun je je uitkleden en je kleding in een kluisje stoppen, waarna je (zonder zwemkleding) gaat douchen. Daarna doe je je zwemkleding aan en kun je het eigenlijke zwembad betreden.
Tromsøbadet is enigszins vergelijkbaar met een Nederlands zwembad. Het grootste verschil is dat hier ook sauna's in het zwembad zijn (waar je met zwemkleding in gaat) en ze een verwarmd buitenbad hebben waar je via een watertunnel in gaat. Het water is zo warm dat je de kou buiten niet voelt, maar het blijft bijzonder buiten in zwemkleding naar skiënde mensen te kijken.

Vanochtend ben ik naar Polaria geweest, een aquarium met diverse Arctische aquaria, waar de grootste attractie vier zeehonden zijn. De dieren zitten in een bassin met zeewater, dat constant wordt ververst met 50.000 liter per uur. Met een bassin van 380.000 liter is dat ook wel nodig...
Het aquarium is ook gericht op voorlichting. Ze laten zien wat er in het Arctisch gebied gebeurt qua onderzoek, de effecten van (micro)plastics, en hoe ijsberen gezenderd worden. Mooi om te zien, mensen leven hier echt met de natuur in plaats van te proberen het naar hun hand te zetten.

Morgen is alweer mijn laatste dag in Noorwegen. Ik heb hier een prachtige tijd gehad, en als ik de kans krijg ga ik zeker weer terug! Tot nu toe heb ik het Noorderlicht niet direct gezien, al heb ik gisteravond toen ik terugliep van Tromsøbadet wel wat licht achter de wolken gezien.

Of dit het Noorderlicht was? Geen idee. Ik vind het ook niet erg dat ik het (nog) niet heb gezien, ik heb zo veel gezien en gedaan dat dat ruimschoots opweegt tegen een natuurverschijnsel dat niet te sturen is. En nu heb ik tenminste een excuus om een tweede keer te gaan ;) misschien niet naar Noorwegen, maar IJsland of Finland? Ach dat is een zorg voor later. Het heeft een groot deel van de dag geregend maar volgens het weerbericht zou het nu bijna moeten stoppen. Vanavond is het op naar Fjellheisen (kabelbaan) om een blik te werpen op Tromsø van bovenaf!

Reacties

Reacties

Magda

Leuk jou op deze manier te volgen.

Ivo

Veel plezier ook vanavond!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!