rikintromso.reismee.nl

Te vroeg gejankt

Vandaag (13 januari) was een vieze dag. Het regende een groot deel van de dag, en regen en ijs is geen goede combinatie. Alles verandert dan in één grote ijsbaan, en met de heuvels in Tromsø is het behalve vermoeiend ook gevaarlijk. Daarom was ik vanmiddag lekker in de hotelkamer, een beetje ontspannen, en 's avonds was ik van plan met de kabelbaan naar boven te gaan. Van tevoren moest je je aanmelden en betalen, dus toen ik dat wilde doen kwam ik tot de betaalpagina. Je kan alleen met creditcard betalen, en aangezien ik die niet heb kon ik dus ook niet met de kabelbaan mee!

Jammer maar helaas. Dan maar een lekker restaurant uitzoeken om te gaan eten. Toen ik aankwam bij het restaurant werd ik naar een tafel gedirigeerd en kon je met je telefoon je menukeuze doorgeven. Drie kwartier later had ik nog niks. Toch maar weer de telefoon erbij, met de bestelpagina (in het Noors). Ik kon nog verder doorklikken... bleek dat je meteen moest betalen... MET EEN CREDITCARD!
Je kon ook bij de bar bestellen, maar mijn humeur was al zo ver gedaald dat ik daar ook geen zin in had. Ik ben weggegaan en heb wat gehaald bij de Burger King, om dat op de hotelkamer op te eten. Ik nestelde me in bed en bereidde me voor op een avondje mezelf zielig vinden.

Rond 22:00 begon mijn telefoon opeens te piepen. De Noorderlicht-app die ik erop had gezet zei dat er een hoge kans op Aurora Borealis is. Nu besteed ik daar niet altijd veel aandacht aan (het alarm gaat soms al af bij 35% kans) maar nu was de kans 99%! Snel wat kleren aanschieten, naar een plekje in de buurt, en afwachten maar. Al na een kwartier begon ik heel zwak iets te zien. Eerst was ik aan het twijfelen of het geen wolken waren, maar het werd steeds duidelijker en dramatischer. Op een gegeven moment was zelfs mijn hele gezichtsveld, van links tot rechts, gevuld met Noorderlicht! Echt prachtig om te zien, je ziet allerlei structuren. Je kan "gordijnen" licht zien, maar ook golven en zelfs het hele gebied waar je naar kijkt kan gevuld worden met een soort waas. Ook de kleuren veranderen steeds, van fluorescerend groen tot bijna wit. Rond 23:15 was het grootste deel van de show over en liep ik rustig weer terug naar het hotel. Toen ik langs de haven liep zag ik mensen wijzen en keek ik even omhoog: er was weer een gordijntje Noorderlicht ontstaan!
Natuurlijk heb ik foto's gemaakt, al komt dat bij lange na niet in de buurt van het in het echt zien. Hoe dan ook, dit was een prachtige afsluiting van de dag, en een geweldige afsluiting van de vakantie! En ik kan het Noorderlicht van mijn bucketlist afstrepen, daar had ik niet eens een excursie voor nodig!!

Reacties

Reacties

Ivi

Geweldig gaat man!! Vink!!!

Gina

Wat tof!!!

Magda

Je geduld werd beloond dus

Antonie

Dat klinkt weer erg gaaf!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!